Bloomberg HT’ye konuk olan Çelebi Havacılık Küme CEO’su Dave Dorner havacılık bölümündeki beklentilerine ait değerlendirmelerde bulundu.
Çelebi Havacılık Küme CEO’su Dave Dorner Bloomberg HT’ye konuk oldu.
Havacılık kesimine ait değerlendirmelerde bulunan Dorner yüksek gelirli bir yılı geride bıraktıklarını, Türkiye pazarında uygun bir yıl geçirdiklerini kaydetti.
Dorner “Biz havacılık tarafında kargo ve yolcu nakliyatından sorumluyuz ve yüksek gelirli bir yılı geride bıraktık. Dünya açısından da rekor düzeylerin olduğu bir periyottu. Küresel olarak 2024’te 2023 ile kıyasladığımız vakit yüzde 10.4’lük bir büyüme oldu. Çelebi Havacılık olarak da 2023’e nazaran 2024’te yüzde 30 euro bazlı gelir artırdık. Kârlılığımız çok güçlüydü, yüzde 30 oranında bir kârlılık artışı yaşadık. Bundan Ötürü sonuçlardan çok mutluyuz. Türkiye pazarında çok âlâ bir yıl geçirdik ve birebir vakitte Macaristan’da, Almanya ve Hindistan’da da ki bunlar bizim ana pazarlarımızı oluşturuyor. Buralarda da düzgün bir yıl yaşadık. Türkiye’de kârlılığımız yüzde 15 civarındaydı. 67 yıldır Türkiye’deyiz ve Türkiye bizim öncü pazarımız.” değerlendirmesini yaptı.
“Türkiye 10’uncu en büyük pazar olacak”
Endonezya pazarına geçen yıl Nisan ayında girdiklerini belirten Dorner “Endonezya da bir sürü adacık var ve inanılmaz bir ihtiyaç var, uzun bir uçuş rotası var. Coğrafik olarak bizi çok tatmin edebilecek bir ülke. 89 milyonluk bir nüfusa sahip. Dünyanın en kalabalık ülkelerinden bir tanesi. Bizim için büyüme açısından büyük potansiyeli var. Global manada 10’uncu en büyük pazar olduğunu söyleyebilirim ve biz orada önümüzdeki 15 yıl içinde 5’inci en büyük pazar olmasını bekliyoruz.
Hindistan da 3’üncü en büyük pazar olacak gibisi duruyor. Türkiye de 10’uncu en büyük pazar olacak. Biz Çelebi Havacılık olarak 3 tane en büyük pazar içinde olmuş oluyoruz.” yorumunu yaptı.
Avrupa’da dinamizmin daha düşük olduğunu belirten Dorner büyüme amacı olarak gelişmekte olan ülkelere dikkat kesildiklarını belirtti. Dorner bahse dair “Sektörde Doğu’ya gitmek daha düzgün oluyor bilhassa yüksek penetrasyon için. Avrupa’da dinamizm daha düşük, biz gücümüzü gelişmekte olan ülkelere hizmet vererek ortaya çıkarmak istiyoruz. Frankfurt Havalimanında yalnızca kargo nakliyeciliği tarafında yer alıyoruz orası da çok çok değerli bir merkez, Macaristan pazarına 2006’da girdiğimiz vakit daha gelişmekte olan ülke kategorisinde görülüyordu lakin şu anda bir Avrupa ülkesi yani bizde Avrupa’nın çok değerli bir kesimi olabiliriz. Almanya’da hizmet sağlayıcıların en büyüğüyüz diyebilirim. Lakin tabi büyüme gayesi olarak Avrupa tarafına pek bakmıyoruz daha çok gelişmekte olan ülkelere bakıyoruz.” yorumunu yaptı.
Hedeflerinden kelam eden Dorner Endonezya’da, Afrika’da, Ortadoğu’da ve Doğu Asya’nın potansiyrli olduğunu tabir ederek şunları söyledi; “Biz Türkiye’de 32 farklı yerde yer alıyoruz ve bizim stratejimiz Türkiye ile birlikte büyümek. 5 yıllık memleketler arası planımıza baktığımız vakit daha fazla piyasaya girmeyi düşünüyoruz mesela Endonezya’da, Afrika’da, Ortadoğu’da ve Doğu Asya’da çok büyük potansiyel var. Ortadoğuda Suudi Arabistan çok değerli bir pazar, orası bizim için bir amaç, diğer ülkeler de var lakin hala ihale süreci devam ettiğinden artık söyleyemiyorum.
Afrika’da da bir sürü küçük havalimanları var. Ülkeler birbirlerine çok yakın yani farklı bir pazar var. Bundan Ötürü ticaret antlaşmaları arttıkça buralarda bize daha çok ihtiyaç olacak. Mesela Nijerya, Cezayir ve Mısır gibisi pazarlarda da olmak isteriz ve oralarda da alternatiflere bakıyoruz. Ve tabi Güneydoğu Asya’ya da bakıyoruz tabi, birebir vakitte Türkiye ile bu Ülkeler ortasında ikili ticaret bağlantılarının gerçekleşmesi için de yolu açmaya çalışıyoruz, kargo için daha fazla imkan oluşacaktır.”
Dorner yüzde 30 oranında bayan istihdam ettiklerini ve yüksek durumlarda yer aldığını lisana getirdi.
En büyük zorluk iklim değişikliği ve emisyonlar
15 bin şahsa istihdam sağladıklarını ve teknolojiyi kullanarak verimliliği artırmak istediklerini kaydeden Dorner bölümdeki iklim değişikliği gibisi zorluklara da dikkat çekti.
Dorner “Teknolojiyi hizmet tarafında kullanıyoruz, insanların işe alım süreçlerini daha verimli kılmak için kullanıyoruz. Bir de hizmet sağladığımız yerlerde görüntüleri çekmek, kalite ve verimliliği göstermek, hizmetleri nasıl güzelleştirebiliriz bunu takip etmek için yapay zekayı kullanıyoruz. İleride daha geniş alanlara da teknolojiyi adapte edeceğiz ve ileride konsolidasyonlar da görebiliriz. Uçakla seyahat etmek gitgide daha inançlı hale geliyor daima öyleydi en inançlı seyahat modeliydi…Havacılık dalı kalite ve güvenliğe çok ehemmiyet vermeli, biz de bunlara ayak uydurmalıyız.
Tabi havacılık ile ilgili en büyük zorluk iklim değişikliği, emisyonlarla ilgili kaygılar…Tabi hala elektrikli büyük uçakları uçuramıyorsunuz burada karbon ayak izini nasıl azaltmamız gerekiyor bu çok değerli olacak. Şayet uçağın yapısını değiştiremiyorlarsa o vakit yer hizmetlerini değiştiriyorlar. Havalimanları daha yeşile dönüyor ve bizden de tıpkı halde bunları bekliyorlar, karbon ayak izimizi azaltacak formda. Tabi iklim tarafında çok büyük adımlar atılması gerekiyor, biz burada hangi adımları atabiliriz bunları takip ediyoruz.” yorumunu yaptı.