Bloomberg HT Üst Seviye programına katılan Europcar&Goldcar Türkiye CEO’su Fırat Fidan, 2024 yılının araç kiralama kesimi için kârsız bir yıl olduğunu, mevcut faiz ve finansman oranlarının devam etmesi durumunda 2025 yılının da kârsız bir yıl…
Europcar&Goldcar Türkiye CEO’su Fırat Fidan, araç kiralama dalının ayakta durabilmesi için faiz oranlarının düşmesini beklediklerini söyledi.
Bloomberg HT Üst Seviye programına katılan Fidan, 2024 yılının dal için kârsız bir yıl olduğunu, bu faiz oranlarıyla 2025’in de kârsız geçebileceğini söyledi.
Fidan, bu yıl kesimde kârlı bir şirket olabileceğini düşünmediklerini belirtti.
Programda Fidan’ın öne çıkan sözleri şunlar oldu:
“FDN Küme olarak geçen yıl ciromuz 10 milyar TL seviyesindeydi”
Grubumuz 35 yılı aşkın bir müddettir yüklü olarak otomotiv kesiminde hizmet veren şirketler kümesidir. Kümemizde 650’ye yakın çalışanımız bulunuyor. Toplam ciromuz geçtiğimiz yıl 10 milyar lira düzeylerindeydi, bu yıl da hedeflediğimiz ciro 15 milyar lira düzeylerinde. Kümemizin şirketlerinden ASF otomotiv yetkili satıcıların temsilciliğini yapmakta, Türkiye’nin önde gelen markalarının temsilciliğini yapıyoruz. Tıpkı vakitte kümemizde iki tane kiralama firması var, bir tanesi Europcar, Türkiye distribütörlüğünü yapıyoruz oburu de Goldcar. ASF Otomotiv olarak da Türkiye’nin en büyük şirketlerinin yer aldığı Fortune 500 listesinin 10 yıldır içinde yer almaktan gururluyuz. Yeniden kesimde sigorta şirketimiz var ve bir lojistik şirketimiz var. Her vakit büyümeyi hedefleyen bir grubuz.
Türkiye’de kiralamada küresel marka olarak yedi tane marka var. Bizde daima birinci üçe oynayan markayız. Yetkili satıcılıklar bazında da yılda yaklaşık 15-20 bin aralığında ikinci el satış fliyetlerimiz de var. Lojistikte de Anadolu Yakasında Tesla’nın teslimat ağını biz gerçekleştiriyoruz, birebir vakitte lokal kiralama firmalarının tekrar lojistiklerini yaptığımız bir bölgemiz daha var. Lojistik alanına son 3 yıldır yatırım yapıyoruz maksadımız burayı daha da büyütmek.
Yatırımlarda görünüm
2022’de Goldcar firmasının Türkiye haklarını satın aldık, Goldcar İspanyol bir firmadaydı, bu firmadan yaklaşık 270 milyon liraya devraldık. Pandemi öncesi başladığımız bir inşt süreci vardı. Yaklaşık 33 bin metrekarelik 50 milyon dolar yatırımla bir alanı inşa ettik, orada da artık Toyota ve Ford markalarımızla hizmet veriyoruz. Son 1 yıl içinde yeniden 2,5 milyarlık bir araç yatırımı yaptık Europcar ve Goldcar için. Güç olan bir senede yeniden yatırımlar yaptık ve çabucak hemen her yıl bir dijital gelişim ve dönüşüm yatırımı da yapıyoruz. Bu da yıllık 200 milyon liraya yakın bir yatırım.
Europcar dünyanın en büyük 2’inci araç kiralama firması, Avrupa’nın da en büyük araç kiralama firması. En temel stratejileri bulundukları ülkelerde birinci olmak istiyorlar. Biz Europcar’ı bünyemize 2002 yılında aldık, burada da araç parkımızı hedeflediğimiz formda büyüttük. Şu anda Türkiye’nin 92 lokasyonunda hizmet veriyoruz, gayemiz de Türkiye’nin her lokasyonunda hizmet vermek.
Sektörde Avrupa’ya bakarsak, Türkiye en çok rekabet edilen ülkelerden bir tanesi. Çok fazla lokal marka var. Şu anda 650’ye yakın marka var o yüzde rekabet de zahmetli bir durumda aslında. Alışılmış ki lokal markalar katiyetle olmalı fakat bunların da bir sonlandırılması olmalı.
Sektörde finansman baskısı
Aslında 2023 yılına baktığınızda Türkiye’de otomotiv kesimi en uygun vakitlerinden birini yaşadı. Bunu da biz kiralama dalı olarak araçlarımızın pahalanmasıyla gördük. Lakin bu değerlemeler biraz fiktif ve kârlılıklar da yapay kârlılıklar. Zira bugün o araçların yerine koyduğunuz yeni araçların maliyetlerine baktığınızda yenileme maliyetleriniz yükseliyor.
Türkiye’deki faiz oranlarına da baktığınız vakit yüzde 4,5 ve yüzde 5’lerle aldığınız bir aracı kiralama diye yaptığınız vakit size o kârlılığı getirmiyor. O yüzden 2024 kiralama dalı için bir kez kârsız bir yıldı, bu yıl kesimde kârlı bir kiralama şirketi olacağını düşünmüyorum. Bunu 0hem günlük hem de operasyonel kiralama için söylüyorum.
Tabii burada küresel markalar daha çok ayakta durabilecek, 2025 yılında da bu faiz ve finansman oranları devam ettiği sürece benzeri bir sene olur. Lakin 2025’in ikinci yarısında faizlerin düşeceğini öngörüyoruz. Devletin esasen dezenflasyon siyasetleri var, bunlarla bir arada faizler de düştüğü sürece 2025’in ikinci yarısı biraz daha kesim için güzelleşmeye hakikat gidecek. Şu anki mevcut durumda 2024 yılının kiralama bölümü için makus geçtiğini söyleyebilirim.
Bizde aslında rezervasyon adetlerine baktığınızda yurt dışından gelen adetler yükseldi, ancak yurtiçi turizme baktığınızda yarıdan da daha fazla bir kayıp var. Zira Türkiye’de satın alma gücü düştü, beşerler araç kiralamayı bilhassa günlük araç kiralamayı lüks statüsüne koymaya başladılar, ikinci üçüncü ihtiyaç yapmaya başladılar ana ihtiyaç kaleminden çıktı. Mlesef bizim yurtiçi turizmimiz düştüğünden ötürü bu sene Temmuz ayının ortasında bizim için turizm dönemi başladı olağanda biz Mayıs’ta turizm dönemini açıyoruz. Sonra da Eylül ortalarında da erken bir biçimde dönem bitti. O dönemde yani tepe yaptığımız dönemde da istediğimiz kârlılığa ulaşamadığımız için mlesef olağan kârlılık daha makûs boyutlara ulaştı. Bu koşullarda ayakta durabilmek için faizlerin düşmesini bekliyoruz. Birinci 9 aydaki ziyanımız artık 200 milyonların üzerinde.
Pazarda hibrit ve elektrikli araçların payı
Şu anda yüzde 10 elektrikli araç var, operasyonel kiralamada elektrikli araca talebi artıyor zira firmalar elektrikli aracı maliyetlerden ötürü kiralamak istiyorlar ama günlük kiralamada elektrikli araç pek tercih edilmiyor zira daha farklı araçlar tercih ediliyor. Europcar da aslında bize muhakkak bir adet elektrikli araç tutma zaruriliği getiriyor. Filomuzda elektrikli araçlar ve hibrit toplamda yüzde 10 düzeyinde. Yıllık kiralamada 2025 talebi emsal düzeylerde kalabilir.
Sektörde fiyatlamanın durumu
Benzer fiyatlar olduğu için bizi çok etkiliyor ve aslında kârsızlık da bu yüzden arttı. Bizim geçen sene ile bu sene ortasında aylık araç getirisi çabucak hemen birebir. Operasyonel maliyetlerine ve işçi maliyetlerine bakarsanız iki katına çıktı fakat araç fiyatları iki katına çıkmayınca geliriniz tıpkı kalınca mlesef kârsızlık orada doğuyor. 2025 yılında da çok büyük bir artış öngörmüyorum bir kez rekabet ortamı çok yüksek olunca fiyatlar da artamıyor. Fiyatı piyasa belirler. Kendimizi ne kadar en üstte konumlandırsak da piyasanın getirdiği bir fiyatlama gerçeği var. Şayet araç fazlası da varsa bu araçları boşta tutmamak için mecburen daha düşük fiyata kiralıyorsunuz. 2025 yılında da en fazla fiyatlarda yüzde 10-15 artış olabilir daha fazlasını öngörmüyorum.
Avrupa’daki otomotiv dalındaki sıkıntılar
Volkswagen fabrika kapatacağını duyurdu zira bu formda biz maliyetlerimizi karşılayamıyoruz dedi. Almanya hükümetinin Çin’e koymuş olduğu bir gümrük vergisi var. Bilhassa Çinli BYD’nin atağı bütün bölümü etkiliyor. Bu dertlerin esas nedeni bu. Türkiye’yi de olağan etkileyecek bu kapanmalar zira Türkiye yan sanayi Volkswagen’e ve birçok Alman markasına yan sanayi ihraç eden bir ülke. Buradan Türkiye’deki yan sanayi mutlaka etkilenecek ve Türkiye’deki tedarikten ötürü arz talepten ötürü maliyetler yükseleceğinden ötürü ıstırap doğabilir.