Perakende sektörünün bu yıl yüzde 35-40 büyümesi bekleniyor 

Türkiye perakende kesimi büyüklüğünün 2025’te yüzde 35-40 büyüyerek 13 trilyon lirayı aşması bekleniyor

Perakende sektörünün bu yıl yüzde 35-40 büyümesi bekleniyor 
Yayınlama: 13.02.2025
1
A+
A-

Bain & Company Türkiye’nin tahliline nazaran, enflasyonun düşüşüyle tüketici harcamaları dengelenirken, perakende pazarının 13 trilyon TL’yi aşması ve mağaza satışlarının yaklaşık yüzde 35, e-ticaretin ise yüzde 50 oranında büyümesi öngörülüyor.

Bain & Company Türkiye uzmanlarının hazırladığı tahlile nazaran, 2025 yılında Türkiye perakende kesiminin mağaza genişlemeleri ve enflasyonla paralel olarak geçen yıla nazaran nominal olarak yüzde 35-40 oranında büyümesini öngörüyor. Bu büyüme ile perakende pazarının büyüklüğünün yaklaşık 13 trilyon TL’yi aşması bekleniyor.

Güçlü bilgi stratejisine sahip olanlar kârlılığını 4 kat artırdı

Analizde, güçlü bilgi stratejilerine sahip perakendecilerin, rakiplerini geride bırakarak geçtiğimiz üç yıl içinde iki kat daha fazla gelir artışı ve dört kat daha fazla kârlılık artışı elde ettiği vurgulanırken, 2025 yılı perakendeciler için kritik değer taşıyan bir yıl olacağı belirtildi. Tahlilde; makroekonomik volatilite, değişen müşteri davranışları ve ticaretteki telaşlardan ötürü oluşan zorlukların devam edeceği söz ediliyor.

Perakende bölümündeki oyun değişikliği sürecinde oyuncuların da dönüşmesi gerektiği belirtilen tahlilde, başarılı olabilmek için şirketlerin alışılagelenin ötesinde hareket etmeleri, son teknolojik gelişmelere ahenk sağlamaları, sadakat programlarını tekrar yapılandırmaları, küresel ve mahallî belirsizliklerden etkilenen tedarik zincirlerini çeşitlendirerek kuvvetlendirmeleri gerektiği tabir ediliyor.

E-ticaret kanalında satışlar yüzde 50 büyüyecek

Enflasyon beklentilerine de yer verilen tahlilde, geçtiğimiz yıllara nazaran azalan ve 2025’te de daralan harcanabilir gelir ile tüketicilerin harcama alışkanlıklarında daha da temkinli olmaları bekleniyor. Ekonomik şartlar ile dönüşen perakende dalında rekabetin yapısının değişmesi muhtemelliğine da dikkat çekilen tahlilde, perakendecilerin şartlara ayak uydurması, cüzdan hissesini artırması ve dönüşen rekabet içerisinde oyunda kalabilmesi için gayret etmeleri gerektiği tabir edildi.

Bain & Company Türkiye uzmanlarına nazaran, 2025 yılında Türkiye perakende kesiminin mağaza genişlemeleri ve enflasyon ile paralel olacak formda mağaza kanalı satışlarının yüzde 35 büyümesi beklenirken, e-ticaret kanalında satışların yüzde 50 büyüyeceği öngörülüyor.Analizde, büyümeden görece daha fazla hisse almayı başaracak perakendecilerin, konjonktürel zorluklara yalnızca reaksiyon vermek yerine, fırsatları proaktif bir halde değerlendirenler olacağı belirtiliyor.

Gıda dalında arz talep dengesizliği

Gıda dalının örnek verildiği tahlilde şu görüşler paylaşıldı:

“Türkiye’ye bakıldığında, besin dalında mevcut tedarikçi ağının çoğunlukla birçok küçük üreticiden oluştuğu görülebilir. Bu durumun temel nedeni oyuncuların kendini ölçekleyecek finansman kaynağını yaratamamasıdır. Büyük boyutlu oyuncu sayısının azlığı, tedarikçi bulunmasında kasvetlere yol açmakta ve hem kalite hem de maliyet denetim gayelerine ulaşılmasını zorlaştırmaktadır. Mevcut arz talep dengelerinde, arz talebi karşılayamamakta ve bu durum besin fiyatlarında artışlara sebep olmaktadır.

Tedarik zincirinde büyük oyuncu eksikliklerinden kaynaklanan bu ıstırapların önüne geçmek isteyen kimi önder perakendeciler dikey entegrasyona yönelerek tedarik zincirlerini kendileri yönetmeyi tercih ediyorlar. Sermayesini daha tesirli bir biçimde kullanmak isteyen perakendeciler, kritik kategorilerde küçük oyuncuların finansman, uzmanlık ve teknik birikim sağlanarak ölçeklendirilmesini sağlayarak amaçlarına ulaşabilir. Büyük tedarikçilerin oluşması ile pazardaki talebi karşılayacak arzı oluşturacak ve perakendeciler daha yüksek kalitedeki eserleri daha uygun bir fiyata sunabilecektir.”

Enflasyonun düşüş trendiyle birlikte harcama alışkanlıklarının yine dengeleneceği 2025 yılında kârlılık için yeni stratejilere ihtiyaç duyulduğu belirtilen tahlilde, Bain & Company Türkiye perakende uzmanları, perakende bölümünün odaklanması gereken 5 temel öncelik olarak; gelişmekte olan teknolojileri benimsemek, müşteri sadakatini yine tekrar tanımlamak, operasyonların modernize edilmesi ve süratle değişen makroekonomik ve piyasa şartlarına ahenk sağlanması olarak sıraladı.

Başarı için gereken 5 stratejik öncelik

Bain & Company Türkiye’nin 2025 yılına yönelik perakende bölümü tahliline nazaran, başarılı olmak isteyen şirketlerin odaklanması gereken beş temel stratejik öncelik:

1. Kıymet Teklifinin Yine Tanımlanması: Müşterilerin paha algısını hedefleyen ve ölçekleyebilen perakendeciler, rekabette avantaj sağlayacak. Özgün markalar ve uygun fiyatlandırma stratejileri, finansal olarak daha uygun performans göstermelerine yardımcı olacaktır.

2. Sadakatin Tekrar Şekillendirilmesi: Tüketici ile tesirli sadakat programları ve finansal teşviklerin ötesine geçerek duygusal bağlar kurulmalı. Şahsileştirilmiş tecrübeler ve özel ayrıcalıklar, müşteri sadakatini artırabilir.

3. Tedarik Zincirinizi Modernize Edin: Tedarik zincirinin dayanıklılığını artırmak için dikey entegrasyon, dijital ikizler ve akıllı envanter idaresi gibisi teknolojileri kullanarak operasyonel esnekliğinizi sağlayın.

4. Teknoloji ve Yapay Zeka ile Maliyet Verimliliğini Artırın: Üretken yapay zeka ve başka gelişen teknolojilerle operasyonel süreçleri optimize ederek maliyetleri düşürün ve verimliliği artırın.

5. Klâsik Perakende Dışındaki Alanlarda Büyüyün: Perakende medya ve pazaryerleri gibisi yeni iş modellerine yatırım yaparak gelir kaynaklarını çeşitlendirin ve müşteri tabanınızı genişletin.

Ortak nokta: Veri

Bu beş stratejik maksadın hepsinde ortak noktanın kaliteli datalara sahip olmak ve bu bilgiyi tesirli bir biçimde kullanabilmek olduğu vurgulanan tahlilde şu bilgilere yer verildi: “Güçlü bilgi stratejilerine sahip memleketler arası perakendeciler, rakiplerini geride bırakarak üç yıl içinde iki kat daha fazla gelir artışı ve dört kat daha fazla kârlılık artışı elde etmiştir. Sadakati tekrar şekillendirmek, tedarik zincirlerini düzgünleştirmek, teknolojiyi geliştirmek ve ticaret dışı büyümeyi desteklemek için datayı tesirli kullanan, proaktif ve data konusunda uzman perakendeciler sırf hayatta kalmayacak, tıpkı vakitte bu değişen vakitlerde öne çıkacaklardır. Bu stratejik önceliklere odaklanarak, perakendeciler 2025 yılında karşılaşacakları zorlukları aşabilir ve uzun vadeli muvaffakiyetlerini garanti altına alabilirler. “

Bain & Company Hakkında

Bain & Company, 40 ülkedeki 65 kentte fliyet gösteren bir danışmanlık firması.

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.