AK Parti milletvekillerinin imzasını taşıyan, kamuda tasarruf önlemlerine ait düzenlemeler içeren Birtakım Kanun ve Kanun Kararında Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, TBMM Plan ve Bütçe Komitesinde kabul edildi.
Teklifle, Anayasa Mahkemesinin, Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Türk Standartları Enstitüsünün gelirleri ortasında sayılan “genel bütçeden yapılacak Hazine yardımlarına” ait karara yönelik kararı doğrultusunda düzenlemeye gidiliyor. Buna nazaran söylediği kelam edilen karar, Türk Standartları Enstitüsü ile İlgili Birtakım Düzenlemeler Hakkında Kanun’a derç ediliyor.
Karayolları Trafik Kanunu’nda tanımlanan taşıt ve iş makineleri ile Etraf, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına devredilen bu çeşitteki taşıt ve iş makinelerinin yönetimler ismine bütüncül ve süratli bir formda, belirlenecek temel ve tarzlar çerçevesinde satışının gerçekleştirilmesi gayesiyle Özelleştirme Yönetimi Başkanlığına yetki veriliyor. Bu kapsamdaki süreçler ve ihale sürecinin yürütülmesi dahil, ihtiyaç duyulan her türlü danışmanlık hizmeti alımı, Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun kararları çerçevesinde gerçekleştirilecek ve masraflar Özelleştirme Fonu’ndan karşılanacak. Satış bedellerinden masraflar düşülecek ve kalan fiyat genel bütçeli yönetimler için Hazine ve Maliye Bakanlığı Merkez Muhasebe Müdürlüğü hesabına, başkalarında ise ilgili yönetim muhasebe ünitesi hesaplarına aktarılacak. Aktarılan bu meblağlar ilgisine nazaran genel bütçeye ya da ilgili kamu kurum ve kuruluşu bütçelerine gelir kaydedilecek.
Komisyonda kabul edilen önergeye nazaran, söylediği kelam edilen satışlar, açık ihale ve/veya e-ihale yollarıyla yapılacak.
Damga Vergisi Kanunu’nda yapılacak değişiklikle, Sanayi ve Teknoloji Bakanı ile yatırımcılar arasında imzalanan ve yatırım teşviklerine ait kararlar içeren yatırım mukaveleleri, yatırım teşvik evraklarına istinaden uygulananlara benzeri biçimde damga vergisinden istisna tutulacak. Bu karar, 1 Temmuz 2024’ten geçerli olmak üzere düzenlemenin yayımı tarihinde yürürlüğe girecek.
Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu’nun Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen kararı tekrar düzenleniyor. Buna nazaran, iptal münasebetine uygun olarak üniversitelere öğretim elemanı takımları ihdas ediliyor.
Komisyonda kabul edilen önerge doğrultusunda Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ne ait takım cetvelinde değişikliğe gidiliyor ve birtakım üniversite takımlarına öğretim elemanları ekleniyor.
BOTAŞ ve TPAO’ya yönelik hükümler
Doğal Gaz Piyasası Kanunu’nda yapılacak değişikliğe nazaran, BOTAŞ’ın nakit idaresinin sağlıklı bir halde yürütülebilmesi için doğal gaz ithalatından kaynaklanan şirketin ödenmemiş her türlü vergi, fon ve hisseler ile idari para cezaları, bunlara bağlı gecikme artırımı ve gecikme faizlerinden oluşan borçları, Hazineden görevlendirme bedeli alacaklarına karşılık mahsup edilecek. Bu kapsamda mahsuba husus olacak borçlara kararın yayımlandığı tarihten sonra feri alacak hesaplanmayacak. BOTAŞ’ın Hazineden olan görevlendirme bedeli alacağı fiyatını tespit etmeye ve mahsup suretiyle yapılacak terkin süreçlerini belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanı yetkili olacak.
Anayasa Mahkemesinin, Elektrik Piyasası Kanunu ile Birtakım Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Kamu İhale Kanunu’nda yapılan doğal gaz alımlarına yönelik değişikliğe yönelik iptal kararı doğrultusunda da düzenlemeye gidiliyor. BOTAŞ tarafından yapılacak her türlü doğal gaz alımı, Kamu İhale Kanunu’ndan istisna tutulacak.
Anayasa Mahkemesinin ilgili kararı doğrultusunda Kamu İhale Kanunu’nda da değişikliğe gidiliyor. Buna nazaran, BOTAŞ tarafından yapılacak doğal gaz alımlarına yönelik olarak satın alma prosedürleri dahil, alım sürecinin yürütülmesi ve sonuçlandırılmasına ait gerçekleştirilecek iş ve süreçler hakkında adap ve asıllar, piyasa şartları, zımnilik, güvenilirlik, gereksinimlerin uygun kurallarla ve vaktinde karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması unsurları doğrultusunda Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek.
Anayasa Mahkemesinin iptal kararı doğrultusunda BOTAŞ’ın; Türkiye Petrolleri Anonim İştirakine (TPAO) sağlanan istisnalardan, bağlı iştiraklerini da kapsayacak halde yararlanabilmesi amaçlanıyor. Buna nazaran, Kamu İhale Kanunu’nda yapılan değişiklikle kanunun “istisnalar” kararında belirlenen nakdî limit, TPAO, BOTAŞ ve bu şirketlerin bağlı iştirakleri ile yurt dışında kurdukları şirketlerin petrol ve doğal gaz arama, sondaj, üretim, taşıma, depolama ve gazlaştırma fliyetleri ile ilgili olarak yapacakları her türlü mal ve hizmet alımları ile imal işlerinde uygulanmayacak.
BOTAŞ tarafından yapılacak alımlarda, belirlenen temel prensipler doğrultusunda uygulanacak satın alma yolları, ilan ve davet müddetleri ile kuralları, doküman hazırlanması, tekliflerin sunulması, kıymetlendirilmesi ve alımların sonuçlandırılması dahil, ihale süreci ve çerçeve mutabakatlara ait iş ve süreçler ile ilgili temel ve metotlar kurum görüşü üzerine şirket tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenecek ve ihale sürecindeki süreçler kısmen ya da büsbütün Elektronik Kamu Alımları Platformu (EKAP) üzerinden gerçekleştirilebilecek.
Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesi dış finansmanı
Kamu Finansmanı ve Borç İdaresinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da yapılan değişiklikle, Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesinin Kuruluşu Hakkında Kanun ile kurulan Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesinin, Japonya hükümeti ya da Japonya ülke kuruluşlarından kendi ismine yatırım programında yer almaksızın sağlayacağı dış finansmana Hazine geri ödeme garantisi verilmesinde Hazine ve Maliye Bakanı yetkili olacak. Bu kapsamda verilen Hazine geri ödeme garantileri kapsamında doğacak Hazine alacakları hakkında Amme Alacaklarının Tahsil Adabı Hakkında Kanun kararları uygulanacak.
Teklifle, kamu bankalarının sermaye yapılarının güçlendirilmesi hedefleniyor. Buna nazaran, Türkiye Varlık Fonu İdaresi Anonim Şirketi Piyasa İstikrar ve İstikrar Alt Fonu’na kamu bankalarının sermayelerinin güçlendirilmesi gayesiyle 2024 mali yılı içerisinde ikrazen özel tertip devlet iç borçlanma senedi ihraç etme konusunda Hazine ve Maliye Bakanına yetki verilecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarının harcama ve uygulamalarının tasarruf önlemlerine uygunluğunun yönetimlerince ya da Hazine ve Maliye Bakanlığınca izlenmesi ve denetlenmesi sonucunda, alınan önlemlere muhalif iş ve süreçleri tespit edilenler hakkında tabi oldukları mevzuat uyarınca disiplin kararları uygulanacak.
TBMM Plan ve Bütçe Kurulunda kabul edilen ve kamuda tasarruf önlemlerine ait düzenlemeler içeren Birtakım Kanun ve Kanun Kararında Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’ne nazaran, yalnızca araç dışından şarj edilebilen (plug-in) hibrit elektrikli araçlardan yüklü birleştirilmiş kilometre başına karbondioksit emisyonu 25 gramın altında ve muadil elektrik gücüyle katedilebilir menzili 70 kilometre ve üzerinde olanlardan, motor silindir hacmi 1800 santimetreküpü geçmeyenlerin motor silindir hacmi ve matrah eşiklerine nazaran ÖTV oranları ayrıyeten belirleniyor.
Yeterli depolama ve kendi araçlarına akaryakıt ikmal kapasitesine sahip olmaları ve akaryakıtı kendi gereksinimleri için kullanmaları koşuluyla; kamu kurum ve kuruluşlarına, fabrika, şantiye, maden ya da taş ocaklarına yapılan teslimler hariç, araçlara yapılacak akaryakıt ikmali bayilik lisansı ve kâfi donanımı olan akaryakıt istasyonları dışında yapılamayacak.
Akaryakıt istasyonu dışında yapılacak akaryakıt teslimlerinde akaryakıtın alıcı deposuna taşınması ya da taşıttırılması bayilik lisansına sahip satıcı tarafından gerçekleştirilecek. Bu düzenleme 1 Ocak 2025’te yürürlüğe girecek.
Tasarruf önlemlerine uymayanlara disiplin kararları uygulanacak
Kamu kurum ve kuruluşlarının harcama ve uygulamalarının tasarruf önlemlerine uygunluğunun yönetimlerince ya da Hazine ve Maliye Bakanlığınca izlenmesi ve denetlenmesi sonucunda, alınan önlemlere muhalif iş ve süreçleri tespit edilenler hakkında tabi oldukları mevzuat uyarınca disiplin kararları uygulanacak. Sonuçları yönetimlerince Cumhurbaşkanlığına bildirilecek.
Teklifle, bakanlıklar ve başka merkezi yönetim kuruluşlarının, kent özel yönetimleri aracılığıyla yapacağı yatırımlarına ait kaynak transferlerinin avans ödemeleri hariç ilgili işe ilişkin hakediş raporlarına istinaden yapılması düzenleniyor.
İl özel yönetimleri aracılığıyla yapılacak işlere ait ödenekler kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerinde farklı tertiplerde izlenecek, bu ödeneklerden öbür tertiplere aktarma yapılamayacak ve öbür maksatlarla kullanılamayacak. Tertiplerde yer alan ödeneklerden harcanmayan kısımlar sonraki yıl bütçesine devren ödenek kaydedilebilecek.
Bakanlıklar ve başka merkezi yönetim kuruluşları tarafından kent özel yönetimlerine aktarılan kaynaklardan bu düzenlemenin yürürlük tarihi prestijiyle kullanılmayan kısımları kent özel yönetimlerince hizmeti yaptıran yönetime iade edilecek.
Gelir Yönetimi Başkanlığı çalışanının vazife ve sorumlulukları düzenleniyor
Teklifte, Gelir Yönetimi Başkanlığına bağlı ünitelerde vazife yapan gelir uzmanları ve gelir uzman yardımcılarının vazife ve sorumlulukları da düzenleniyor.
Gelir Yönetimi Başkanlığına ilişkin defterdar takımı, mali ve toplumsal hak ve yardımlar ile öteki özlük hakları bakımından vergi dairesi başkanı kadrosuna denk olacak.
Düzenlemeye nazaran, 1 Eylül 2024 tarihi prestijiyle takımları kaldırılan “Defterdar Yardımcısı” unvanlı işçi, takım derecelerine uygun olarak Gelir Yönetimi Başkanlığı taşra teşkilatında bulunan Gelir Yönetimi Küme Müdürü kadrolarına başkaca bir sürece gerek kalmaksızın atanmış sayılacak.
Anayasa Mahkemesinin iptal kararının münasebetlerine nazaran düzenleme
Teklifte, avukatların, Kabahat Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun kapsamında yükümlü sayılmasına ait kararın Anayasa Mahkemesinin 18 Ocak tarihli kararıyla iptali nedeniyle bir düzenleme yapılıyor.
Buna nazaran, avukatların, yalnızca “taşınmaz alım satımı, sonlu birebir hak kurulması ve kaldırılması, şirket, vakıf ve dernek kurulması” gibisi işlerle sonlu olarak MASAK yükümlüsü oldukları düzenleniyor. Öte yandan düzenlemede savunma hakkı kapsamında icra edilen vazifelerin ve edinilen bilgilerin (meslek sırrı olarak), MASAK yükümlülüğü kapsamında olmadığı vurgulanıyor.
Mali Suçları Araştırma Kurulu tarafından verilen idari para cezalarına ait ihtilafların görüleceği mahkeme, sulh ceza yerine idari yargı olarak belirleniyor.
TBMM Plan ve Bütçe Komitesinde kabul edilen ve kamuda tasarruf önlemlerine ait düzenlemeler içeren Kimi Kanun ve Kanun Kararında Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’ne nazaran, yalnızca araç dışından şarj edilebilen (plug-in) hibrit elektrikli araçlardan yüklü birleştirilmiş kilometre başına karbondioksit emisyonu 25 gramın altında ve muadil elektrik gücüyle katedilebilir menzili 70 kilometre ve üzerinde olanlardan, motor silindir hacmi 1800 santimetreküpü geçmeyenlerin motor silindir hacmi ve matrah eşiklerine nazaran ÖTV oranları ayrıyeten belirleniyor.
Yeterli depolama ve kendi araçlarına akaryakıt ikmal kapasitesine sahip olmaları ve akaryakıtı kendi gereksinimleri için kullanmaları kuralıyla; kamu kurum ve kuruluşlarına, fabrika, şantiye, maden ya da taş ocaklarına yapılan teslimler hariç, araçlara yapılacak akaryakıt ikmali bayilik lisansı ve kâfi donanımı olan akaryakıt istasyonları dışında yapılamayacak.
Akaryakıt istasyonu dışında yapılacak akaryakıt teslimlerinde akaryakıtın alıcı deposuna taşınması ya da taşıttırılması bayilik lisansına sahip satıcı tarafından gerçekleştirilecek. Bu düzenleme 1 Ocak 2025’te yürürlüğe girecek.
Yönetim kurulu üyelikleri
Özel ya da kamu ayrımı gözetilmeksizin her statüdeki kurum ve kuruluşun yönetim kurulu, denetim kurulu, tasfiye kurulu, müşavere heyeti üyeliğinde ve komite, heyet, komite ile üzere organlarda vazife alanlara, kurum içi ve kurum dışı ayrımı yapılmaksızın bu vazifelerinden yalnızca biri için fiyat ödenebilecek.
Yürütülen sorumluluklar nedeniyle huzur hakkı, fiyat, ikramiye gibisi her ne isim altında olursa olsun bir ayda yapılabilecek ödemelerin toplam net meblağı 108 bin gösterge sayısının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak fiyatı geçemeyecek.
İlgililere bu fıkrada belirtilen üst sona tabi ödemeler dışında, söylediği kelam edilen sorumluluklar nedeniyle direkt ya da dolaylı olarak rastgele bir isim altında birebir ya da nakdi menft sağlanamayacak.
Yürütülen sorumluluklar karşılığında ödenmesi öngörülen fiyatlar, ilgili kurum ya da kuruluşlarca brüt fiyatları üzerinden gerekli vergi kesintileri yapılarak çalışanın asli misyonlu bulunduğu kurumca bildirilen bir emanet hesabına yatırılacak.
Bu kapsamda birden fazla vazife alan işçi, fiyat alacağı misyonu asli misyonlu olduğu kuruma beyan edecek. İlgililere mevzuatı uyarınca yapılacak ödemeye ait süreçler bu hususta belirtilen adap ve temeller çerçevesinde asli misyonlu bulundukları kurumlarca rastgele bir vergi kesintisi yapılmaksızın gerçekleştirilecek ve üst hududu aşan yahut fiyat alınamayan vazifelere ait ödeme fiyatları genel bütçe kapsamındaki yönetimlerde genel bütçeye, öteki yönetimlerde ise ilgili kurum bütçesine gelir kaydedilecek.
Bu kararlar, belediye liderleri, belediye meclisi üyeleri ve kent genel meclisi üyeleri hakkında da uygulanacak. Öbür mevzuatın bu hususa alışılmamış kararları uygulanmayacak.
Maddenin uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye ve uygulamayı yönlendirmeye Cumhurbaşkanlığı yetkili olacak.
Komisyonda kabul edilen AK Parti ve CHP milletvekillerinin önergeleriyle, düzenlemenin genel aydınlatma kapsamında belediyelerin genel bütçe vergi gelirleri hissesinden yapılacak kesinti oranlarına yönelik 28. unsuru tekliften çıkarıldı.
Görüşmelerden
Mali Suçları Araştırma Kurulu (MASAK) Lideri Hasan Kaymak, teklifin avukatlara yönelik kararının, Anayasa Mahkemesinin iptal kararının akabinde yine düzenlendiğini söyleyerek, “Sır istemiyoruz. MASAK, avukatın müvekkili ile görüştüğü bir hususta hiçbir bilgi istemiyor. Avukatların, finansal süreç yaptığında MASAK’ı bilgilendirmesinden ibaret bir düzenleme.” diye konuştu.
Komisyonda milletvekilleri, her statüdeki kurum ve kuruluşun yönetim kurulu, denetim kurulu, tasfiye kurulu, müşavere şurası üyeliğinde ve komite, heyet, komite ile üzere organlarda misyon alanlara yönelik fiyat sınırlaması uygulanmasını öngören karardaki muğlaklığın giderilmesi talebinde bulundu.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Mehmet Muş, teklifin gelecek hafta TBMM Genel Kurulu gündemine gelmesini beklediklerini tabir ederek, bu mühlet zarfında karara yönelik çalışma yapılmasını istedi.
Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı İsmail İlhan Hatipoğlu, bu kapsamdaki ödemelerin emanet hesabına aktarılacağını bildirerek, “Emanet hesabına gelecek, kişinin hesabına gitmeden kamu yönetimi o meblağı aşan kısmı bütçeye gelir kaydetmek suretiyle hududun altında kalmasını sağlayacak.” dedi.
Hatipoğlu, bu karara yönelik muğlak kalan mevzuları not aldıklarını ve üzerinde çalışacaklarını söyledi.