Milletlerarası kredi derecelendirme kuruluşu Fitch Ratings, Kızıldeniz akınlarından etkilenen limanlardaki yük hacimlerinin, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Afrika’daki terminallere kaydığını belirtti.
Fitch’ten yapılan açıklamada, ticari gemilere yapılan atakların akabinde Kızıldeniz üzerinden yapılan nakliyeciliğin azalması ve Afrika etrafından yine rota belirlenmesinin, hacimlerin etkilenen bölgedeki limanlardan BAE ve Afrika’daki terminallere kaymasına yol açtığı aktarıldı.
Limanlardaki yük hacmi değişikliğinin operatörlere tesirlerine değinilen açıklamada, coğrafik olarak çeşitlendirilmiş portföylere sahip daha büyük operatörlerin, aksamalar bundan ötürü hacim kayıplarına maruz kalması beklenen tek varlıklı bölgesel operatörlere nazaran durumdan daha az etkilendiği vurgulandı.
Açıklamada, Avrupa ile Uzak Doğu ortasındaki güzergah değişikliği ve nakliye kapasitesindeki düşüşün Kızıldeniz kıyısındaki ve Süveyş Kanalı yakınındaki limanlarda hacim kayıplarına ve alternatif güzergahlardaki terminallerde sıkışıklıklara yol açtığına dikkat çekildi.
Mısır, Suudi Arabistan ve Türkiye’deki liman operatörlerinin aktarma hacimlerinin durumdan bilhassa etkilendiği söz edilen açıklamada, çıkış ve varış sevkiyatlarının daha istikrarlı seyrettiği kaydedildi.
Açıklamada, nakliye aksamalarının boyutunun, yüksek mal talebi ve limanlardaki tıkanıklıkların dünya çapında yayıldığı Kovid-19 salgını sırasında görülenden daha küçük ve mahallî olduğunun altı çizilerek “Kızıldeniz ticaret yolunun ehemmiyetinin dünya çapında tanınması ve ABD liderliğindeki koalisyonun bölgede ticari gemiler için inançlı geçiş sağlamaya çalışması nedeniyle aksamaların süreksiz olacağını varsayıyoruz.” değerlendirmesinde bulunuldu.
Ancak uzun müddetli aksamanın daha büyük tedarik zinciri baskılarına ve daha önemli operasyonel sonuçlara yol açabileceğine işaret edilen açıklamada, bu durumun liman operatörlerinin ayarlamalar yapmasını gerektirebileceği belirtildi.
Açıklamada, esnek nakliye navlun oranlarının tersine 12-18 aylık kontratlara tabi tutulmaları nedeniyle, liman fiyatlarının muhakkak limanlardaki hacimlerin artması durumunda süratli bir formda değişmeyeceği tabir edilerek lakin talep gören ve sıkışık olan limanların, depolama fiyatlarından elde ettikleri geliri artırabileceği vurgulandı.