Alman otomotiv üretici ve tedarikçilerinin iş ortamına ait göstergeleri Ekimde Rusya-Ukrayna Savaşı’nın başlamasından yani 2022’den bu yana en düşük düzeyine gerilerken, siparişler de 2020 Temmuz düzeyine düştü.
Merkezi Münih’te bulunan İktisat Araştırma Enstitüsünün (Ifo) İş Ortamı Anketi sonuçlarına nazaran, Eylül’de eksi 23,4 puan olan Alman otomotiv dalının iş ortamı endeksi, Ekim’de 4,3 puan düşerek eksi 27,7 puana geriledi. Böylelikle, endeks Rusya-Ukrayna Savaşı’nın başlamasından sonra Mart 2022’den bu yana en düşük puana geriledi.
Alman otomotiv bölümünün mevcut durum endeksi de Ekim’de 13 puan azalarak eksi 27,5 puana indi. Dalın gelecek aylara ait iş beklentisi ise eksi 31,8 puandan eksi 27,9 puana yükseldi.
Ankete ait açıklamada, şirketlerin mevcut iş durumlarını çok daha olumsuz kıymetlendirdikleri belirtilerek, şirketlerin gelecek aylar konusunda ise daha az karamsar oldukları söz edildi.
Açıklamada, otomotiv dalındaki şirketlerin hâlâ Almanya’dan ve yurt dışından sipariş alamadığı belirtilerek, “Şirketlerin yüzde 44,3’ü sipariş meşakkatinden etkileniyor. Bu kadar yüksek bir sayı en son Temmuz 2020’de kaydedilmişti. Bu durum, üretici ve tedarikçilerde satışların düştüğü ve işten çıkarmaların yaşandığı tarafındaki raporlarla da vurgulanıyor. Buna ek olarak, ihracat beklentileri bir sefer daha berbatlaştı ve gösterge eksi 32,8 puana düştü. Bu sayı yalnızca 2020 baharındaki birinci Kovid-19 dalgası sırasında daha düşüktü” sözleri kullanıldı.
Ifo Endüstriyel Tertip ve Yeni Teknolojiler Merkezi Uzmanı Anita Wölfl, mevzuya ait değerlendirmesinde “Özellikle Avrupa dışından gelen ağır rekabet, Alman otomotiv sanayisine giderek daha fazla ziyan veriyor gibisi görünüyor. Alman araba sanayisindeki kriz devam ediyor” sözlerini kullandı.
Avrupa otomotiv kesimi birçok zorlukla karşı karşıya
Bu ortada, Avrupa otomotiv dalının, başta elektrik olmak üzere yüksek üretim maliyetleri, düşen talep ve Çin’in artan rekabetine kadar birçok zorlukla karşı karşıya kalması dikkati çekiyor.
Avrupa’nın en büyük araba üreticisi Volkswagen, üretim maliyetlerinin yüksek olması nedeniyle Almanya’da birinci kere fabrika kapatmayı ve çalışanları işten çıkarmayı planlıyor.
Bunun yanında, Ocak ayında yeniden ABD Başkanı olarak yemin edecek olan Donald Trump, seçimi kazanırsa dış ticaret açığını azaltmak ve yerli üretimi desteklemek için gümrük vergilerini çok kıymetli ölçüde artıracağını açıklamıştı.
Trump, AB’den yapılan tüm ithalata yüzde 10 yahut yüzde 20 gümrük vergisi uygulamak istiyor. ABD, Alman mallarının en büyük alıcısı pozisyonunda bulunurken, Almanya’nın ihracatın yaklaşık yüzde 10’u bu ülkeye yapılıyor.
Alman Otomobilciler Birliği (VDA) bilgilerine nazaran, geçen yıl Almanya’dan ABD’ye yaklaşık 400 bin araba ihraç edildi. 2024’ün birinci yarısında ABD, Alman araba ihracatının en çok değerli alıcısı oldu.