Reklam Kurulu, mevzuata karşıtlık tespit ettiği reklamlar için 32,5 milyon lira idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdı.
Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, Reklam Heyeti’nin 13 Mart’taki toplantısında karara bağladığı 141 evraktan 131’inin mevzuata karşıt bulunduğu, bir evrak hakkında da tedbiren durdurma kararı verildiği belirtildi.
Açıklamada, mevzuata alışılmamış bulunan belgeler hakkında durdurma cezasının yanı sıra 32 milyon 481 bin 507 lira idari para cezası, ayrıyeten evraklardan 5’inde tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi için erişim manisi idari önlemi uygulanmasının kararlaştırıldığı tabir edildi.
Toplantıda tüketicilerin ekonomik tercih ve menftlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamaların ele alındığı bildirilen açıklamada, hazır giysi kesiminde indirimli satışlar, teknoloji kesiminde belirtilen niteliklerin eserde bulunmaması ya da bu özelliklerin Türkiye’de kullanılamamasına ait bilgilerin verilmediği tanıtımlar ile sıfır faiz vdiyle gerçekleştirilen aldatıcı reklamlara ait mevzuların öne çıktığına işaret edildi.
Hazır giysi kesimine 4,8 milyon lira ceza kesildi
Açıklamada, Reklam Kurulunca dikkatle takip edilen indirimli satış kampanyalarına ait kontrollerden birinin de hazır giysi bölümünde gerçekleştirildiği belirtilerek, kontrol sonucunda terslik tespit edilen 8 belge için 4 milyon 800 bin lira idari para cezası uygulanmasına karar verildiği aktarıldı.
Kurulca fahiş fiyat savlarının gündemde olduğu bu periyotta indirimli satışlara ait gerçekleştirilen kontrollere de değinilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
“Bu kontrollerle, gerçeğe alışılmamış belirlenen yüksek fiyatlar üzerinden oluşturulan uydurma indirim algısıyla tüketici tercihlerinin manipüle edilmesinin önlenmesi, gerçeğinden daha yüksek indirim yapıldığı ya da indirimin düşünmeye imkan vermeyecek kadar kısa müddet için geçerli olduğu algısı oluşturulması gibisi tüketici iradesini baskı altına alan pazarlama uygulamalarının tüketici refahına olumsuz tesirinin azaltılması, haksız rekabetin ülke iktisadına olumsuz tesirinin önlenmesi yoluyla tüketicinin korunması amaçlanmaktadır.”
Açıklamada, teknoloji dalında fliyet gösteren ilgili firmanın tıpkı kategori altındaki tüm cep telefonu modellerinin özel bir uygulamaya sahip olduğu izlenimi oluşturacak biçimde reklam yapmasına rağmen bu kategorideki birtakım modellerin belirtilen özelliğe sahip olmadığına ait bilgiye reklamda yer verilmediği tespit edildiği belirtilerek, tüketicilerin satın alma kararını etkileyecek nitelikteki bilgilerin reklamın ana bildirisinde belirtilmemesi nedeniyle tüketicilerin taraf olmayacağı satın almaya yönlendirildiği ve ana vdin istisnası niteliğindeki bilgileri içermeyen söylediği kelam edilen reklamların tüketicileri aldatıcı ve aldatıcı olduğu kıymetlendirilerek idari yaptırım kararı verildiği bildirildi.
Diğer taraftan, bir otomotiv firmasının çevrim içi görüntü paylaşım ve toplumsal medya platformundaki Türkiye hesabında tanıtımı yapılan araba modeline ait olarak “ses tanıma özelliği” görüntüsü paylaştığı lakin aracın donanım paketindeki işlevinin ülkede ilgili altyapının desteklenmemesi nedeniyle faal olarak kullanılamadığı belirtilen açıklamada, bu nedenle reklamda sunulan ana vdin gerçeği yansıtmadığı ve tüketicilerin yanıltıldığı gerekçesiyle söylediği kelam edilen reklamlara ait idari yaptırım kararı alındığına işaret edildi.
Sıfır faizli kredi reklamları incelendi
Açıklamada, son devirde otomotiv şirketlerinin “yüzde sıfır faiz” temasıyla yürütülen kampanyalara yöneldiklerine dikkati çekilerek, şu tabirlere yer verildi:
“Bu kapsamda otomotiv dalında ‘peşin faiz ödemesi’ olmasına rağmen reklamın ana bildirisinde kredi faiz oranının ‘yüzde sıfır’ olarak belirtildiği, tüketicilerin satın alma kararını etkilemek amacıyla reklamın ana bildirisinde peşin faiz nedeniyle tüketicinin faiz yüküne katlanmasına rağmen tanıtımların sıfır faizli yapılarak tüketici tercihlerinin manipüle edildiği tespit edilmiştir. Ayrıyeten faiz oranının yer aldığı reklamlarda tüketicilerin en uygun kredi teklifini seçebilmesi ve dalda adil rekabetin sağlanabilmesi için belirtilmesi zarurî olan kredinin toplam maliyetini yüzdesel olarak gösteren yıllık ve aylık maliyet oranlarına yer verilmediği, öteki yandan ‘yüzde sıfır faiz’ gibisi tüketicilerin ekonomik davranış biçimini etkileyen ana vdin gerçeği yansıtmadığı tespit edilmiş ve tüketicileri aldatıcı olduğu bedellendirilen söylediği kelam edilen reklamların tedbiren durdurulmasına karar verilmiştir.”
Türkiye’de satışa sunulan kimi ayakkabıların yurt dışı internet sitelerinde yayınlanan tanıtımlarında, eser bileşeninde domuz derisi kullanıldığı belirtilmesine karşın Türkiye’deki satış sayfasındaki eser açıklamalarında “deri”, “doğal deri” gibisi sözlerin kullanıldığı tespit edildiğine işaret edilen açıklamada, Heyetçe eser içeriğine ait tüketicilerin eksik bilgilendirildiği tespit edilen 4 firma hakkında durdurma cezası ile 3 milyon 457 bin 160 lira idari para cezası uygulandığı bildirildi.